Hint: Content marketing og sosiale medier er ikke så viktig.

I rapporten «2015 B2B Website Usability Survey» fra Huff/KOmarketing i USA kommer det frem at informasjon om kontaktpersoner og produkter er det aller viktigste for å bygge tillitt på B2B-nettsider.

Undersøkelsen som rapporten bygger på har fått svar fra 262 toppsjefer og innkjøpsledere i B2B-sektoren. En potensiell feil med undersøkelsen er at den tar bare for seg hva respondentene sier de gjør, ikke hva de faktisk gjør når de besøker leverandørers nettsted. Det er likevel en interessant oversikt over hva potensielle kunder ønsker, eller forventer å finne på nettsiden din.

Produkter og kontakt er viktigst

86 prosent av respondentene er ute etter produktinformasjon, mens 64 prosent leter etter kontaktinformasjon (se Fig1, under). 

Det er også viktig med god informasjon om selskapet ditt. I tillegg til at leverandører synes det er viktig, rapporterer de også at manglende budskap ofte er en grunn til at de forlater en nettside.

Konklusjon:
På fremsiden din bør du ha informasjon om selskapet, du bør vise frem produktene og du bør ha kontaktinformasjonen synlig og lett tilgjengelig.  
 Informasjon potensielle kunder håper å finne på nettsiden din. Kilde Huff/Ko Marketing  

Innhold som skaper tillit

I B2B er det viktigere med kundereferanser (case studies), informasjon om selskapet, informasjon om ledelsen, nøkkelpersoner og grundig kontaktinformasjon enn videoinnhold, mediaomtale og sosiale medier.

 Innhold som bygger tillitt. Noe av det aller verste jeg opplever er når kontaktsider kun inneholder et anonymt kontaktskjema. Du ser ikke hvem som mottar skjemaet du fyller inn, du får ingen navn eller telefonnummer. Kan det bli mer avvisende? Kilde Huff/Ko Marketing

 Innhold som oftest er mangelfullt på leverandørnettsteder. Legg merke til at det er ingen som savner blogg, sosiale medier eller nyheter. Kilde Huff/Ko Marketing

B2B-innkjøpere sløser ikke med tiden sin

"B2B buyers are busy, and when they’re researching potential vendors, they have little patience for annoyances that waste their time or slow them down. When we asked, “Which website elements annoy you or cause you to leave a website?” we were surprised to learn that almost half, or 46% stated, “Lack of Message (can’t tell what a company does)” – which again ties back to establishing that credibility and trust."

Last ned rapporten fra undersøkelsen