28. April - 2015
Noen av de beste stemmene på webben
Her er en rekke personer som jeg ser opp til og beundrer. Noen av disse oppsøker jeg daglig, andre leser jeg om igjen med jevne mellomrom. Jeg har lært fantastisk mye av dem.
I motsetning til ordtaket «et bilde sier mer enn tusen ord», bruker disse for det meste ord. Gode ord.
I uprioritert rekkefølge:
Seth Godin
Har blogget hver eneste dag i over 10 år og har gitt ut over 20 bøker om markedsføring. Skapte begrepet «permission marketing» i 1999. Les Godin hvis du vil lære mer om markedsføring, etablering av bedrift, hvordan du skal stå i mot frykt og hvorfor du skal stå på for egne ideer.
@ThisIsSethsBlog
Jason Fried
En av gründerne bak prosjektstyringsverktøyet Basecamp og medforfatter av flere bøker, deriblant ReWork. Har stort overblikk og skriver ofte gode og kritiske artikler. Er også en dyktig designer, som har et uttalt fokus på innhold og tekst. Minneverdige artikler: Give it 5 minutes, Connecting the dots, Why Enterprise Software Sucks, Look and Feel and Feel.
@Jasonfried
Tina Roth Eisenberg
a.k.a Swiss Miss. Gründer av Tattly (midlertidige designtattoveringer), møtenettverket Creative Mornings og to-do-appen Teux-Teux. Bloggen www.swiss-miss.com har over 100.000 daglige lesere, og der legger hun ut tips og triks om design, produkter, leker, New York og mer.
@swissmiss
Are Halland
Så vidt jeg husker var Iallenkelhet.no en av de første norske bloggene om brukervennlighet, brukeropplevelse og web. Og i begynnelsen var det Are som skrev de fleste artiklene. Han skriver ikke så ofte nå lenger, men det er vel verdt å bruke noen minutter i arkivet hans.
@aregh
Des Traynor
Traynor er en av gründerne av Intercom, en app som lar deg sende meldinger til personer som bruker appene og nettsidene dine. Jeg oppdaget Traynor via Jason Fried sin Twitter-profil. På bloggen inside.intercom.io skriver han ofte om produktutvikling, teknologi, design, budskap og innhold. Det er også verdt å ta en titt på Intercom sin facebook- og LinkedInprofil, for der har norske navlebeskuende selskaper mye å lære.
@destraynor
Bernadette Jiwa
Forfatter av boken Difference, og blogger på thestoryoftelling.com. Skriver mest for små bedrifter og hvordan disse bør tenke rundt markedsføring, differensiering og kundepleie. Skriver korte "bite-size" artikler som tar under 2 minutter å lese, men som gir mye substans. Omtrent i samme kategori som Seth Godin sine artikler.
@bernadettejiwa
Gerry McGovern
McGovern hjelper store organisasjoner med å bli mer kundefokusert. Blogger ukentlig om web, kommunikasjon, brukeropplevelse, customer carewords og top tasks. Har et grunnleggende, og rettmessig, agg mot dårlig reklame og markedsføring, og mener kunder bør tas mer på alvor.
@gerrymcgovern
FirstRound Review
The Review er bloggen til investeringsselskapet First Round. De investerer primært i teknologibedrifter, Saas og mobil teknologi, og har funnet ut at den målgruppen de bør snakke til er gründere av slike bedrifter. Derfor har de laget en blogg som lærer gründere å bli dyktige CEO`er. Kanskje verdens beste eksempel på god content marketing? firstround.com/review/
Simon Sinek
Sinek er kjent for sitt foredrag "Start with Why" som handler like mye om strategi som kommunikasjon. Jeg har ikke lest så mye av ham, men jeg har sett flere foredragsvideoer med ham. Foredraget hans fra CreativeMornings er fenomenalt. (10:30 om marinejegertrening, utestengelse og å be om hjelp. 35.45: Det beste bildet på ledelse, mål og visjoner).
@simonsinek
Ev Williams
Først en av grunnlegerne av Blogger, deretter Twitter og nå grunnlegger av Medium.com. I tillegg til å ha laget noen av verdens mest populære webtjenester skriver han også veldig godt om ledelse og utvikling av nye produkter. Og Medium.com er en av favorittnettsidene mine. Det anbefales å lage en konto bare for å motta Medium Daily Digest.
@ev
Clayton Christensen
Professor ved Harvard som står bak begrepet Disruptiv innovation (som stadig oftere blir misbrukt i i tech og media). Christensen er ansett som en av verdens fremste eksperter på innovasjon og vekst. Står bak begreper som Jobs-To-Be-Done og Milkshake Marketing. TED-foredraget hans "How will you measure your life" er verdt å ta en titt på. 18 minutter som vil forandre livet ditt.
@claychristensen
Du kan følge de fleste av disse på Twitter, men dersom du virkelig har lyst å følge med på hva disse personene skriver om i fremtiden anbefaler jeg å opprette en konto på reader.aol.com og legge til RSS-feedene deres der.