11. mars - 2015
Fremsiden til Københavns Universitet er kanskje ikke den peneste, men den er skikkelig god!
Den var også en av inspirasjonskildene da jeg sammen med NHHs kommunikasjonsavdeling og Kreativ Strek fornyet nettsidene til NHH i 2011.
Men hva er det egentlig som gjør den så god?
- Klare og tydelige innholds- og navigasjonskategorier
40.000 studenter, 10.000 ansatte og sikkert flere hundre tusen potensielle studenter og forskerkollegaer finner enkelt frem på nettsiden ved å bruke kategoriene under karusellen. - Gode lenker
De røde lenkene står ut fra resten av innholdet, de er korte og enkle å lese. Det går fort å bruke denne siden. - Forklarende tekst til lenkene hjelper brukeren å velge riktig
Under hver lenke i er det en kort hjelpetekst som ytterligere forklarer hva slags side du kommer til. Hjelpeteksten til kandidatutdannelser ("Hvis du har en bachelor") er til stor hjelp for de som ikke helt vet at de trenger en bachelor før de kan ta en kandidat/masterutdannelse (og dem er det faktisk en del av). - Dempet fokus på nyheter
Alle store organisasjoner vil ha nyheter. Og ofte ganske kjedelige nyheter. Der andre universiteter legger nyhetene «front and centre», ligger de her tilgjengelig, men uten å forstyrre brukeropplevelsen nevneverdig. - Aktuell karusell
Okei, karuseller er både kjedelige og lite brukervennlige. Men her er den i det minste aktuell. Den peker på ting som skjer nå, eller som er viktige for aktuelle målgrupper å vite om. - Logonavigering til fremside(r)
Dette er først synlig når du er på undersider, men Københavns Universitet har flere loger. Blant annet har hvert av de rundt 40 instituttene egne logoer. Når du er på et institutt eller leser om et studie, kan du klikke på 2 forskjellige logoer for å komme til fremsidene. I bildet under kan du klikke på logoen med de blå sirklene for å komme til fremsiden til det informationsvidenskabelige Akademi, men hvis du klikker på "Københavns Universitet" øverst til venstre går du til fremsiden for hele nettstedet. Det tar kanskje en liten stund før du oppdager det, men når du vet om det er det til stor hjelp.
Og bare for å vise hvor langt fremme KU.dk var i 2006. Slik så Twitter og Facebook sine fremsider ut i hhv 2006/07: