22. januar - 2015
Når potensielle kunder besøker nettsiden din vet de hva de skal ha. Nå trenger de bare noen gode argumenter for å kjøpe av deg.
Potensielle kunder som besøker ditt nettsted sier omtrent:
Vær så snill – gi meg i hvert fall én god grunn til at jeg skal kjøpe hos dere, så slipper jeg å bruke så mye mer tid på å lete rundt på webben
Mens tradisjonell (gammeldags) markedsføring handler om å skaffe oppmerksomhet, handler webben om å gi oppmerksomhet. Det er en verden av forskjell mellom disse fremgangsmåtene.
Personer som besøker nettsiden din har mest sannsynlig hørt om deg før. De har lest en brosjyre, sett en stillingsannonse, fått et visittkort eller en e-post. Og de vet veldig godt selv hva de er på jakt etter.
De som skal kjøpe en sykkel er ikke interessert i ishockeyutstyr. De som skal kjøpe borekroner er ikke interessert i ballasttanker.
Så led dem raskt (og hyggelig) inn i fristelse!
Her er noen enkle tips til din nettside:
- Gi hvert produkt noen enkle og forståelig verdiløfter
- Oversett funksjoner til fordeler? Funksjoner er hva produktet gjør, fordeler er hva produktet gjør for meg.
- Design, altså farger, typografi, bildebruk og lignende bygger tillitt.
- Lag en god «om oss»-side. Det er ofte den mest leste siden du har, og ofte en skjult mulighet til å gjøre et godt inntrykk.
- Gjør det enkelt å kontakte deg. Husk at vi blir sure når vi møter et kontaktskjema. Da sier du egentlig «don`t call us, we`ll call you».
- Skriv lange bildetekster hvis du har gode bilder. Bildetekster blir ofte lest grundig