Bounce rate er ikke en spesielt viktig faktor i webanalyse, men det kan være en veldig god indikator på om de enkelte sidene er brukervennlige og om brukerne får utført det de ønsker på nettstedet ditt.

Hva er Bounce rate?

Bounce rate eller fluktfrekvens på norsk forteller deg prosentandelen enkeltsideøkter. Altså økter der brukeren forlot nettstedet ditt etter inngangssiden, uten å ha foretatt seg noe på nettstedet.

Antall «avhoppere» forteller deg med andre ord hvor godt de enkelte nettsidene dine treffer.

En gylden regel er at fluktfrekvens på under 30% er bra. Er den mellom 30-50% er det obs-obs, mens fluktfrekvens på over 50% er dårlig.

Flukfrekvens finner du i Google Analytics ved å først klikke på Atferd i venstremenyen og deretter «alle sider». Her ser du fluktfrekvens på en av mine kunders nettsted: 

Bounce rate

3 måter å redusere fluktfrekvens:

 

1. Sørg for at hver enkelt sides formål og innhold kommer klart frem.

Skriv gode og enkle overskrifter, formuler ingressen godt slik at det er enkelt å forstå hva siden handler om.

Husk at på web skal det gå fort, så konklusjonen skal komme tidlig i teksten, ikke på slutten.

Hvis det er kryptisk innhold og uklar leseretning vil mange brukere feilaktig tro de har kommet på feil side.

2. Lag gode linker i brødteksten

Gode linker er mellom 4 og 8 ord lange og forklarer hva slags side du kommer til etter klikk.

Gode linker sørger både for at leserne finner mer interessant stoff og blir lengre på din nettside, i tillegg er det bra for søkemotoroptimalisering.

  • Ikke «Les mer», men «les mer om produktutvalget vårt».
  • Ikke bare «her», men «her kan du lære mer om våre produkter».
  • Ikke bare «Ola Normann», men «bli kjent med vår CEO Ola Normann».

Ekstratips: bruk ett eller flere ord i linken som også er tittelen på siden den peker til. Da blir både leseren og Google fornøyd.

3. Avslutt alle sider med linker

La oss si at du har en lang side som grundig forklarer et produkt. Det som veldig ofte skjer er at når brukeren har lest hele teksten ferdig, så stopper alt. Siden bare «dør ut». Punktum.

Men med hjelp av design og innhold kan du guide brukeren videre på nettsiden din.

  • Dersom det er en produktside, bør du linke til produktoversikten og til kontaktsiden.
  • Dersom det er en nyhet om en kunde som kjøper et bestemt produkt, bør du linke til det aktuelle produktet.

Vær også klar over at nesten halvparten av alle besøk ikke lander på fremsiden din.

De mottar e-poster, klikker på lenker i sosiale medier eller søker og havner direkte på produktsider og nyhetssider på ditt nettsted. Disse brukerne er like viktige som de som lander på fremsiden, så lag gode brukeropplevelser på alle sidene dine.