03. mars - 2016
Et par små triks i Google Analytics kan gjøre det enklere å drive salg for B2B.
Dersom du visste at 8 brukere fra én virksomhet har vært innom nettsiden din 11 ganger og sett på 45 sider – hadde du tatt kontakt med den virksomheten da?
Det ville jeg gjort.
En kjøpsprosess går ofte gjennom fem faser:
Oppmerksomhet – Evaluering – Kjøpsbeslutning – Leveranse – Ettermarked
Når noen besøker nettsiden din er de oftest i evalueringsfasen. De måler deg opp mot flere andre potensielle leverandører. Sjansen er dermed stor for at de er i en posisjon der de faktisk ønsker å høre fra deg.
Så hvorfor ikke ta kontakt?
Slik finner du ut hvilke selskaper som har besøkt nettsiden din:
- I Analytics – velg Målgruppe og deretter Teknologi i venstremenyen.
- klikk på Nettverk. Da får du opp en liste over alle «tjenesteleverandørene» som har besøkt siden din.
- Dette gir ikke så mye mening, derfor: I nedtrekksmenyen som heter «Sekundær dimensjon» velg brukere
- Scroll deg nedover til du kommer til nettverksdomene (det går alfabetisk)
- Da vil du se en liste som ofte kan være noe enklere å tyde
- Gå helt ned i høyre hjørne og øk antall rader som vises, da får du mer i skjermbildet
Men hvis du er et stort selskap eller har mange forskjellige produktlinjer er kanskje ikke dette heller til stor hjelp. Derfor er det noen flere elementer du bør se nærmere på.
Slik kan du få en viss pekepinn på hva slags innhold de enkelte selskapene som besøker nettsiden din er ute etter:
- Klikk på én av tjenesteleverandørene (de blå linkene til venstre)
- Fra nedtrekksmenyen «sekundær dimensjon», velg atferd
- se på destinasjonsside, Landingsside og utgangasside.
Dette gir ikke et komplett bilde, men kan hjelpe til med å finne ut hva slags produktgruppe og tjenester de ulike brukerne er ute etter.
Da blir det enklere å sende rett selger til rett mottaker.
Verdt å bruke litt tid på i Analytics:
- Antall økter
Dess høyere dette er dess oftere er de innom nettsiden din. Mao – det er noe på gang. - Antall nye brukere
Dersom ett nettverksdomene sender mange nye brukere kan man f.eks anta at det er mange i en virksomhet som vurderer ditt selskap eller dine produkter. - Øktvarighet
Sier noe om hvor interesserte de er. Mer tid er ofte et tegn på høy interesse. Men tenk også at uvanlig høy øktvarighet kan komme dersom du lenker til eksternt innhold i nye faner, for da blir din side liggende åpen uten at den nødvendigvis brukes. - Sider per økt
Kan også si noe om hvor interesserte prospektene er. Men dersom du har en lite brukervennlig side kan det også tyde på at brukerne synes det er vanskelig å finne frem på nettsiden din.