05. April - 2016
Klarer du å bytte ordet "vi" med "du"?
En nystartet teknologibedrift skal selge et nytt produkt i en tradisjonell bransje. De har ingen kunder enda, men skal lage nettside, brosjyre og en powerpoint.
Produktets teknologi er komplisert, og teknologibedriften er livredd for at konkurrenter skal kopierer dem.
Som bedriftseiere flest er de mest fokusert på sin egen virksomhet, og de forstår alle aspekter ved produktet. Til og med fordelene med de minste detaljer ved teknologien fremstår opplagte for gründerne.
Men det er ikke opplagt for oss.
Det er ikke opplagt for kunder som har kjøpt sine vante produkter i en årrekke. Ikke for innkjøpere, kontraktspesialister eller finanssjefer som skal godta innkjøpene.
I stedet for å snakke om, og vise at teknologibedriften forstår våre utfordringer, muligheter og gevinster bruker de all spalteplass på å snakke om seg selv. Om sin visjon. Om sine ansatte. Om sin fremgangsmåte.
De snakker i vei om «vi-vi-vi».
Men potensielle kunder ønsker heller å lese om hvilken jobb produktet hjelper dem å gjøre. Om hvordan det gjør arbeidshverdagen vår enklere, raskere, sikrere. Om hvor vi kan spare penger og/eller miljø.
Det aller enkleste er å snakke om seg selv. Men alle som har vært på et dårlig stevnemøte vet at sånne folk blir ikke populære.
Vis oppmerksomhet, vær interessert, raus og tilgjengelig. Ha en hensikt med det du gjør.
Utfordring: Gå til «om-oss»-siden på nettstedet ditt og skriv om innholdet slik at du bytter halvparten av alle «vi» til «du». Klarer du det?
Sett kunden i fokus:
Da blir de så glade: