11. Februar - 2016
Bedrifter bør slutte å snakke så mye om seg selv.
Min lokale Toyota-forhandler har 1500 følgere på Facebook. Jeg er ikke en av dem.
Av de siste 15 postene de har lagt ut er det kun to som ikke handler om forhandleren sine biler, lokaler eller telefonproblemer.
Hva kunne jeg vært interessert i?
- Hvordan jeg kan bruke Toyotas hybridmotor optimalt
- Hvordan jeg fjerner dugg på vinduene om vinteren
- Hvordan jeg egentlig skal bruke lysene på Priusen
- Hvordan jeg kan forhindre at barna blir bilsyke
- Økonomisk kjøring
- Tilbud på dekkskifte og dekkhotell
- Hvordan «møblere» baksetet for barna
- Test av barneseter
- Spillelister for bilkjøring
- Tips til hvordan jeg bør vaske bilen
- osv
Hvis jeg følger en bilforhandler, eller et skomerke eller et software-selskap på Facebook, Twitter, Instagram eller LinkedIn er det fordi jeg ønsker det skal gi meg noe utover virksomheten eller selve produktet.
Jeg er ikke "fan" og jeg ønsker ikke "tilhørighet" til et merke.
Jeg vil ha tips, triks og inspirasjon. Jeg vil lære noe, eller le av noe.
Hvorfor snakker du ikke om hva kunden er interessert i?
Alle virksomheter er avhengig av kontakt med andre bedrifter og andre mennesker. Så hvorfor snakker de bare om seg selv?
Skriv heller om hvordan kundene kan bruke produktene dine i sine liv, hvordan de kan bli bedre versjoner av seg selv, hvordan de kan spare tid og penger. Våg å være morsom, personlig og raus.
Jeg vet hvorfor du ikke gjør det!
- Det tar for mye tid.
Ja, det tar litt lengre tid. Men det er verdt det. - Du tør ikke.
Du tør ikke vise din personlige stemme. Du frykter negative kommentarer fra kollegaer. Du er redd for kritiske spørsmål fra ledelsen. Du vil ikke «støte» potensielle kunder.
Den største fordelen med sosiale medier er at de er sosiale. Så vis litt personlighet.