15. April - 2015
Sosiale medier er så enkelt, men er det riktig?
Sosiale medier har en lav inngangsterskel, det er lett å starte, krever lite opplæring og det er ganske billig. Men små bedrifter, spesielt i B2B-sektoren som ikke trenger mange nye kunder i løpet av et år bør tenke seg godt om før de setter i gang.
Avvent sosiale medier!
Det er så mye annet du bør ha på plass først.
Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn er så enkelt. Det er så tilgjengelig. Og mange bedrifter får det plutselig for seg at de skal, nei MÅ, være tilstede i sosiale medier.
Hvis du ikke først vet hvem kundene er, hva de drømmer om, hva de tror på eller hva de ønsker å oppnå med å bruke ditt produkt blir det vanskelig å kommunisere med dem.
Ved å først svare på spørsmålene under vil du oppleve at det er enkelt å lage budskap til de ulike kanalene, at det blir lettere å komme i dialog med kunder, ikke bare bombardere dem med budskap.
7 spørsmål å vurdere FØR du starter med sosiale medier:
- Hvem er kundene dine?
Hva bryr de seg om og hva er forskjellen på hva de trenger og hva de ønsker seg? The Difference Map er et enkelt verktøy som er vanskelig å fylle inn. - Hvilke utfordringer (pain points) kan du hjelpe kunder å bli kvitt?
Kunder gjør kjøpsbeslutninger fordi de har spesifikke problemer (jobber) å løse. - Hvilke løfter om verdi gir du?
Markedsføring starter med produktet. Hype, PR og klikkrate kommer senere. Seth Godins Circles of Marketing forklarer det bedre. - Hvem skal snakke om deg?
Og hva ønsker du at de skal de si? - Har du oversatt funksjoner til fordeler?
Funksjoner forteller hva produktet gjør, fordeler forteller hva produktet gjør for meg. - Hva er det egentlig du selger?
Fjellsko eller naturopplevelser? Utdanning eller en karriere? Konferansebillett eller en møtearena? - Spør du om et salg?
Hjelp kunden å kjøpe.
Og bare så det er sagt - skomakerens barn... Dette jobber jeg med selv nesten daglig. Jeg synes det er vanskelig, men tror det er viktig.